diumenge, 20 de gener de 2013

Aspectes a tenir presents en el moment de fer el PowerPoint per l’exposició pública del TFM

He dividit aquesta entrada en tres parts:

1) L'objectiu principals de l'exposició.

L'objectiu principal de la nostra presentació és mostrar que hem fet una bona feina i que aquesta ha estat realitzada correctament des d'un punt de vista científic. El PowerPoint (o...) ens ha d'ajudar a mostrar això, però els que ho hem de transmetre som nosaltres.

Si ho fem bé, el PowerPoint pot ser un gran aliat!


2) Frases, pensaments, o... que ens han d'inspirar a fer-ho bé.


"Hace unos años dí una charla en cierto sitio y al finalizar hubo algunas preguntas sobre lo que había dicho. Pero la última pregunta fue algo así como “La presentación que nos has mostrado, no está hecha con PowerPoint, ¿verdad?”. Contesté que no, que usaba un programa llamado Keynote que solo está disponible para Mac, etc. Pero más tarde, en el hotel, pensando en la pregunta, comprendí que ese día había abusado de las transiciones entre diapositivas. Demasiado “espectacular”. El efecto de las transiciones debe ser apoyar el mensaje, no distraer al público. Si entre dos diapos la audiencia piensa “Mira qué chulo, ¿cómo se hará eso en PowerPoint?” la has fastidiado: les haces perder el hilo del discurso y puede que la siguiente diapositiva no tenga sentido para ellos."
Jordi Adell. http://elbonia.cent.uji.es/jordi/2010/05/30/porque-no-uso-prezi/
Mediteu sobre si cal ser sobri i contingut o si cal utilitzar tota mena de recursos

-------------------------------------------------------------------------------

Voleu que succeeixi això amb el vostre tribunal?
Exposeu pocs continguts, molt ben seleccionats. Cal fer-ho d'una manera dinàmica i empàtica. No avorriu al públic! És important no oblidar la nostra capacitat de comunicació a través de la veu i del gest. Cal entonar, denotar passió quan calgui. Si nosaltres tenim clar que hem fet una bona feina i dominem el tema, que és noti quan parlem.

Recordeu que la situació en l'espai i els moviments que fem en ells, també transmeten idees i emocions.

-------------------------------------------------------------------------------

L'any 2002 Seth Godin va publicar:
Desprès d'11anys potser li hauriem de fer cas.
- Versió original anglesa
- Versió castellana

------------------------------------------------------------------------------
Per acabar ens podem inspirar en aquest exemple:
http://disenodepresentaciones.wordpress.com/2010/08/15/mas-visuales-una-explicacion-cientifica

Ens preferim quedar amb la imatge de l'esquerra o la de la dreta.


3) 2000 o 3026 punts concrets que no heu de deixar de banda en el moment de preparar la defensa d'un TFM.

  • L'estructura del nostre PowerPoint ha de concordar bàsicament amb l'estructura de la nostra feina. 
  • Mostreu sempre l'índex a sota o a l'esquerra de la diapositiva destacant el punt que estem tractant.
  • No utilitzeu plantilles predeterminades que no tenen cap relació amb el tema del que parlem. Els colors i la resta d'elements han d'estar d'acord amb el tema.
  • Al llarg de la presentació no canvieu mai de combinacions de colors, ni de tipus de lletra,... Una presentació ha d'ésser homogènia,.... sempre i quan no hi hagi un bon motiu per canviar.
  • No oblideu mai d'anomenar les fonts d'informació. Ja sigui per escrit a la diapositiva o quan parleu. No cal fer-ho repetidament però si que cal fer-ho en algun moment. Al parlar podeu utilitzar fórmules com : Segons.... D'acord amb....  En el llibre .... de..... 
  • Si podeu explicar-ho amb un esquema millor. Mostreu l'esquema (punt a punt. No tot de cop)  i l'expliqueu amb les vostres paraules. 
  • Fugiu, sempre que pugueu de les llistes de punts (com aquesta) i intenteu representar la informació d'una manera més atractiva. Un punt d'una llista no aporta cap significat afegit al discurs.
  • No llegiu mai les diapositives a no ser que vulgueu destacar una cosa concreta. Per exemple una frase. Llavors feu una petita pausa en el vostre discurs, mireu la pantalla i llegiu la frase amb una bona entonació.
  • No desvetlleu de cop tot el que direu. Feu-ho de mica en mica. Cal anar mostrant la informació a mesura que parlem. Ep, potser en els esquemes també.
  • Sempre fons clar i lletres fosques. No utilitzeu mai fons amb imatges o degradats. Utilitzeu un sol tipus de lletra. El més senzill possible (Arial, Colibri, Verdana,...). No utilitzeu lletres manuscrites. Una lletra  manuscrita o "rara" solament es pot justificar en un títol i per motius molt concrets.
  • No us podeu saltar diapositives ni continguts dins les diapositives. Si no penseu parlar d'una cosa no la inclogueu dins de la presentació.
  • No vulgueu dir més coses de les que ens permeten el temps del que disposeu.. Val més la pena dir-ne menys, i que concordin amb les parts importants i fonamentals de la feina que voleu exposar. Cal que seleccioneu amb cura els continguts a transmetre. Recordeu l'objectiu principal.
  • Ja que estem parlant de destacar parts de la teva feina, recordeu reservar un temps per destacar allò que heu fet més bé i que pot lluir més. No cal aprofundir en els aspectes més fluixos de la vostra feina. Sobretot mai comenceu una diapositiva o una exposició amb una frase negativa de l'estil: "Jo volia fer això però no he pogut de manera que...." o "Els resultats obtinguts són una mica fluixos però...." 
  • 1 idea important en una diapositiva. No carregueu mai de text una diapositiva.  Recordeu que sou vosaltres els qui transmeteu les idees.
  • Assageu i control·leu el temps. 
  • Inicieu i acabeu la presentació, sempre amb una diapositiva en negre. 
  • És normal que a les primeres diapositives tingueu un títol (amb autor, tutor, data, filiació,...) i un índex de la presentació. Al final una pantalla d’agraïment.... o potser no cal però de ben segur que heu de donar les gràcies a algú. Per exemple els professionals del centre de pràctiques. Desprès fosa a negre i doneu les gràcies per l'atenció rebuda.
  • Quan mostreu un esquema o gràfica o... podeu: 
    • Remarcar
    • Esvair
    • Assenyalar
    • Posar
    • Númerar
    • Encerclar
    • Desplaçar (Fer trajectòria)
  • És important que treballeu cada diapositiva individualment.
    In Conclusion
      M'agrada especialment la regla #5 de Nancy Duarte que diu.

      "conrea les relacions sanes amb les teves diapositives i l'audiència". 

      La podeu veure a: http://youtu.be/hT9GGmundag

      I sobretot el punt que diu: practice, practice and practice


      Anotació de l'autor. Alguns dels punts d'aquesta entrada solament tenen sentit si s'han treballat a classe i en el context concret d'aquest màster.